U poslednjih nekoliko godina PC igračka industrija doživljava osveženje u vidu niza nezavisnih studija, mahom entuzijasta koji programiraju iz podruma/garaže svojih roditelja, a koji se trude da vrate duh prošlih vremena kada su igre bile zabavne, relativno pametne i igrive, a ne samo interaktivni filmovi (u tebe gledam „Zovu dužnosti“ franšizo!).
Ove nezavisne (indi) igre su mahom platformsko-logičkog žanra stvorene od minimuma resursa, finansirane putem kikstartera. Ovakva vrsta finansiranja je sa druge strane imala za posledicu da su se neke face igračke industrije 90-tih okrenule crowd funding-u poput Tima Šejfera (LucasArts/Double Fine Productions) i Čarlsa Cecila (Revolution Software).
U nizu naslova koji su se pojavili takođe je bilo i pokušaja da se oživi stari dobri žanr P&C avantura, proslavljen od strane LukasArtsa i Sijere. Međutim, većina pokušaja je ili neigriva ili preglupa za igranje. Poput spektakularno propalog a nahajpovanog naslova „Krivo doba“ (Broken Age) Tima Šejfera.
Takođe se tu i tamo pojavi po koji dragulj – kao što je Keti Rejn (Kathy Rain). Zašto? Za početak, ova igra se odigrava u vremenu kada je P&C žanr harao VGA monitorima širom sveta. Za one sa kratkoročnim pamćenjem, to su 90-te godine XX veka. O čemu se radi u uvom čudu?
„Keti Rejn“ je priča o svojeglavoj, ali i problematičnoj studentkinji, koja se sticajem nesrećnih okolnosti vraća u svoje rodno mesto iz koga je otišla kao veoma mala. Zaintrigirana misterioznim kolnosima pod kojima joj je deda preminuo, a koga nije videla preko gotovo 20 godina, Keti počinje da istražuje unaokolo i polako shvata da nije sve baš onako kako se na prvi pogled čini.
Ovu igru je napravio studio Kliftop Gejms (Clifftop Games), koji se sastoji od bukvalno jednog čoveka – Džoela Stafa Hastroa, profesionalnog programera koji se okrenuo solo indi sceni. Hastro je zaslužan za sve u igri osim crteža i muzike. Sama igra odiše duhom LukasArtsovih avantura, kako usled 8-bitne grafike i odlične nadsinhronizacije (i delom retro formata slike – 4:3), tako i po pitanju narativa i načina na koji se isti razvija.
U osnovi, „Keti Rejn“ je mešavina „Dosjea X“ i „Zone sumraka“ sa primesama „Tvin Piksa“ i zaboravljenog dragulja P&C žanra – „Senke komete“ (Shadow of the Comet). Glavna junakinja, izgledom, drčnim stavom i konzumiranjem alkohola i cigareta, a pogotovo prevoznim sredstvom, ponajviše podseća na protagonistu LukasArtsovog „Punog gasa“ (Full Throttle) – Bena.
Ovim dolazimo i do loših strana igre. Za razliku od Keti, sa sjanom ličnošću i sarkastičnim komentarima na svet oko sebe, ostali likovi u „Keti Rejn“ nisu dalje od dvodimenzionalnih stereotipa (sveštenik s’ tajnom, tvrdokorni šerif, zalutala bajkerska banda iz „Sinova anarhije“), koji se vrlo malo mrdaju sa svoje zadate lokacije. Primer ovoga je Ketina baka koja čitavu igru provede sedeći u dnevnoj sobi, nebitno koje je doba dana ili noći kako bi spremno mogla da odgovori na sva Ketina pitanja.
Takođe, postoji veoma ograničeni broj lokacija i podosta šetanja tamo-amo između istih. Verovatno da bi se produžilo vreme igranja. Problem ovoga je to što je igrač verovatno već uveliko zaključio šta treba da radi, ali ga igra tera da sakupi još „samo jedan“ trag kako bi Keti shvatila šta i gde treba da uradi. Takođe, zagonetke nisu teške, štaviše pomalo su i očigledne. Sve u svemu, čitava igra se prelazi za oko 4 do 5 sati ako joj se posvetite kako dolikuje.
Izgleda kao da ima više negativnih nego pozitivnih stvari, zar ne? Pa, zapravo ne. Jer uprkos nedostacima, „Keti Rejn“ uspeva da zadrži igračevu pažnju i motiviše ga da istražuje/igra dalje. Ono što mi nije baš najjasnije je to kom je uzrastu igra namenjena? Jer meni je bilo prelako, ali mislim da će pojedine teme i elementi biti nejasni deci, pa čak i tinejdžerima.
Iako se igra ne prodaje kako je izdavač inicijalno mislio, rečeno je da će „sačekati da se ova firma od jednog čoveka razvije“. Bio bi red, jer šteta je da jedna od retkih P&C avantura modernog doba, a koja nečemu vredi, propadne usled premale prisutnosti na tržištu.
Milan Krunić, izvrsni filmski kritičar